Af: Lasse Elbæk, Salgsansvarlig - Microsoft Dynamics. JCD A/S
Artiklen er oprindeligt bragt på LinkedIn
Den digitale udvikling kræver, at du følger med og har fingeren på pulsen … ellers overhaler dine konkurrenter dig indenom.
Vil du være på forkant, så udnyt mulighederne ved omni-channel.
Omni-channel er det eneste rigtige for retail-branchen.
Hvorfor omni-channel?
Omni-channel handler om kundens helhedsoplevelse … lige meget om du sælger cykler, tøj, møbler eller fødevarer.
Omni-channel betyder, at der skal være en rød tråd og synergi mellem de kanaler, du bruger – for eksempel din fysiske butik, webshop, sociale medier, POS, kataloger, kundeservice mm.
Derfor bør dine kanaler være forbundet, og det kan du sikre med et integreret it-system.
Dit udbytte er værdifulde data, du kan omsætte til nye salgsmuligheder og marketingindsatser.
Opfyld dine kunders ønsker
Kunderne oplever din butik som et brand … og det er dét brand, du skal passe og pleje.
I dag vil kunderne have en smidig shoppe-oplevelse, uanset om de handler i din butik eller på din webshop. Det stiller selvfølgelig krav til dig og hele dit it-system. Et integreret it-system kan give dine kunder det, de forventer.
3 måder at implementere omni-channel i din forretning
Der er flere faktorer, der spiller ind, end de tre jeg forklarer her. Men disse tre er ideelle startkabler, så du kan få omni-channel motoren i gang.
1. Skab synergi mellem dine kanaler
Dine kunder interagerer sandsynligvis med flere af dine kanaler gennem deres shopping- og beslutningsproces. Det betyder, at dine kunder skal have adgang til de samme vilkår online såvel som i din fysiske butik. Det skal for eksempel også være nemt for dit personale at tjekke den aktuelle lagerstatus direkte på dit kassesystem.
2. Sørg for at din webshop er responsiv
Det er super vigtigt, at din webshop er responsiv, så den passer til alle enheder.
Dine kunder bruger også deres mobil, når de shopper. Hvis din webshop ikke er responsiv, mister du salg.
3. Undgå miskommunikation
Du kommunikerer med dine kunder gennem din webshop, din fysiske butik, dine sociale mediekanaler, kundeklub, konkurrencer, nyhedsbreve osv.
Et integreret it-system sikrer, at der ikke opstår miskommunikation – for eksempel mellem din webshop, kundeservice, varehuset og selve leverancen. Miskommunikation kan opstå, hvis en kunde bestiller en vare på din webshop, som ikke er på lager – men dit ERP-system ikke har registreret, at varen er udsolgt.
Lasse Elbæk, Salgsansvarlig - Microsoft Dynamics, JCD A/S