It Ordbog Term Hero
It-ordbog

ERP

Et ERP samler virksomhedens vigtigste forretningskritiske komponenter i ét samlet system – og giver en lang række fordele i hverdagen på tværs af organisationen, afdelinger og funktioner.

Hvad er et ERP?

ERP står for Enterprise Resource Planning, og er en løsning der samler alle virksomhedens vigtigste ressourcer (økonomi, finans, HR, produktion, lager, service) - i én samlet løsning, online eller lokalt på virksomhedens eget netværk og servere.

Et ERP forbinder med andre ord dit regnskabsprogram med blandt andet dit HR-system, din produktionsstyring, værdikæde og servicehåndtering - og giver dermed mulighed for at styre, opdatere, vedligeholde og arbejde sammen på tværs af afdelinger, funktioner og enheder – frem for at have separate systemer for hvert enkelt område, afdeling eller funktion (salg, produktion, indkøb, lager osv.).

 

Hvad er fordelene ved et ERP?

Der er rigtig mange fordele ved et ERP, uanset størrelsen af din virksomhed.

ERP systemets kernefunktion er at samle virksomhedens vigtigste løsninger i ét samlet system, frem for at arbejde i hver sit system. Det skaber en lang række dynamikker og effekter på tværs af virksomhedens afdelinger. Eksempelvis kundeservice der har det komplette billede over varelager, faktureringen og servicehåndteringen.

Et ERP system giver daglige og øverste ledelse et unikt samlet billede af virksomheden, og giver dermed også en lang række rapporteringsmæssige fordele, da ERP-systemet kan give et samlet billede over alle virksomhedens aktiviteter og ikke kun de finansielle nøgletal – som hvis virksomheden kun havde et regnskabsprogram.

 

Udbydere af ERP

Der findes en lang række ERP-systemer der kan hjælpe dig med at samle virksomhedens ressourcer i en samlet løsning. Blandt danske virksomheder er Microsoft med deres Microsoft Dynamics SL, Microsoft Dynamics AX og Microsoft Dynamics Business Central er blandt de mest udbredte.

Microsoft formår med deres Dynamics NAV og Business Central at ramme langt hovedparten af alle danske service- handels- og produktionsvirksomheder - uanset størrelse.

Af andre ERP-udbydere er Orcla, Acumatica, SAP, Workday. De er dog ikke så udbredte i Danmark.

 

Vi gør det nemt for dig at skifte

Hos JCD har vi udviklet en opgraderingskoncept til fast pris, når du skal skifte til Business Central.

Du får din data, historik og opsætning med over på Business Central, til en fast pris.

Læs mere om Business Central
Business Central Dashboard 1

Hvilket ERP system skal jeg vælge?

Der findes rigtig mange gode ERP-systemer, du kan vælge blandt - fra mange store softwareproducenter – med SAP og Microsoft i spidsen.

Vi anbefaler at du nøje får afdækket din virksomheds ønsker og behov. For langt de fleste virksomheder er Microsoft Dynamics Business Central, et godt match mellem funktion, behov, pris og skalerbarhed.

Microsoft Business Centrals helt store fordele er, at løsningen er et fast månedligt abonnement, hvor du kan tilkøbe apps i takt med, du får behov for det – for eksempel inden for HR, produktstyring osv. En anden stor fordel i Business Central er, at den er placeret i skyen. Uanset hvor du er, har du adgang til dine data. Du skal altså ikke selv skal stå for vedligeholdelse af servere, backup og infrastruktur for at holde dit ERP kørende.

 

Fremtidens ERP

ERP-systemerne har igennem de seneste år været inde i en enorm udvikling. Gode løsninger er i langt højere grad blevet mere tilgængelig for selv helt små virksomheder. Man bevæger sig i højere grad hen mod standardiserede løsninger i form af apps og add-ons ... frem for kundetilpassede løsninger.

Derudover ser vi også en stigende tendens til, at ERP-systemerne udkommer i online udgaver, der er installeret hos udbyderen, hvor du som kunde tilgår din løsning online - fra alle enheder.

Det er Microsoft Dynamics Business Central et godt eksempel på.