Derfor har dit website teknisk gæld
Teknisk gæld kan hæmme din virksomheds udvikling, drift og evne til at udnytte nye teknologier.
De fleste virksomheder har teknisk gæld i større eller mindre grad.
Selvom du ikke er udvikler eller har dybere teknisk indsigt – bør du stadig have forståelse for emnet, da du er bruger af teknologierne.
Hvad er teknisk gæld
Teknisk gæld er gæld, der opstår, når virksomheder har forældede it-systemer og teknologier, eller systemer der er dårligt kodet, udviklet eller designet. Systemet eller teknologien kan sagtens fungere i det daglige – ofte er det dog ikke opdateret, vedligeholdt eller ajourført med de seneste nye standarder eller versioner.
Med teknisk gæld bygger virksomheden processer, arbejdsgange og fremtidig vækst på en usikker platform. Platformen kan være omkostningstung at opgradere, svær at tilpasse eller tilrette, og det kan spænde ben for dig senere.
Hvorfor skal jeg bekymre mig om teknisk gæld?
Både tekniske og ikke-tekniske medarbejdere skal forholde sig til teknisk gæld. Uanset hvad din rolle er i virksomheden, bruger du sikkert dagligt systemerne fx hjemmeside, økonomisystem, lagersystem mm.
Når fx din hjemmeside er præget af teknisk gæld, kan det begrænse din vækst og mulighed for at effektivisere og digitalisere processer, arbejdsgange og forretningsområder. Derudover kan det resultere i ekstra udviklingsomkostninger, da det kan blive vanskeligt at vedligeholde koden jo ældre, din hjemmeside bliver.
Den kode, din hjemmeside er udviklet i, er i konstant udvikling. Derfor er det vigtigt, du har en løbende dialog med din it-leverandør, som kan vejlede dig til, hvordan du bedst undgår teknisk gæld på din hjemmeside.
Hvis du skal i gang med at få udviklet ny hjemmeside, er det en god idé at tænke langsigtet og lave en tidsplan for den næste opdatering af CMS’et. Din it-leverandør kan altid sparre med dig og rådgive dig i forhold til systemernes udvikling.
Hvorfor skal jeg bekymre mig om teknisk gæld?
Både tekniske og ikke-tekniske medarbejdere skal forholde sig til teknisk gæld. Uanset hvad din rolle er i virksomheden, bruger du sikkert dagligt systemerne fx hjemmeside, økonomisystem, lagersystem mm.
Når fx din hjemmeside er præget af teknisk gæld, kan det begrænse din vækst og mulighed for at effektivisere og digitalisere processer, arbejdsgange og forretningsområder. Derudover kan det resultere i ekstra udviklingsomkostninger, da det kan blive vanskeligt at vedligeholde koden jo ældre, din hjemmeside bliver.
Den kode, din hjemmeside er udviklet i, er i konstant udvikling. Derfor er det vigtigt, du har en løbende dialog med din it-leverandør, som kan vejlede dig til, hvordan du bedst undgår teknisk gæld på din hjemmeside.
Hvis du skal i gang med at få udviklet ny hjemmeside, er det en god idé at tænke langsigtet og lave en tidsplan for den næste opdatering af CMS'et. Din it-leverandør kan altid sparre med dig og rådgive dig i forhold til systemernes udvikling.
3 råd til at minimere eller undgå teknisk gæld
Det første du skal kigge på er, hvor din tekniske gæld er opstået.
Når du ved det, kan du planlægge, hvordan du fjerner den; hvor er din tekniske gæld? Skal dine systemer opgraderes? Har du ældre hardware?
1) Plan for vedligeholdelse og opdateringer
Sørg for at have en vedligeholdesplan for jeres hjemmeside – og udpeg en eller flere ansvarlige for at den opdateres og vedligeholdes. Hvis I ikke har de rigtige ressourcer internt, bør I finde en pålidelig ekstern partner. Er du dagligt bruger af virksomhedens CMS, bør du vide, hvem der opdaterer og vedligeholder koden. Det skal ikke nødvendigvis være dig - ansvaret og opgaven skal dog være placeret. Vi anbefaler, at I kigger ind i en plan og afsætter midler til løbende vedligeholdelse af jeres systemer – eller helt nye, hvis det er nødvendigt.
Ved du fx, hvornår support på dine systemer ophører? Det er vigtigt for dig at vide, da det kan have betydning for sikkerhedsopdateringer og support.
2) Brug webbaserede systemer og løsninger
Engang skulle software installeres lokalt hos virksomheden. Lokalt software er ofte dyrt, besværligt, usikkert og kræver tid og ressourcer når det skal opdateres og vedligeholdes. Derfor kan det have sine åbenlyse fordele at bruge webbaserede systemer og løsninger, der automatisk opdateres og vedligeholdes af en leverandør. I dag findes storset alt software som SaaS (software-as-a-service); lige fra ERP, CRM og mange andre systemer.
3) Kommuniker om jeres systemer og jeres behov
Erfaringsmæssigt kan der aldrig kommunikeres nok, og slet ikke når det gælder virksomhedens ønsker og fremtidige behov for vækst og udvikling.
Vi anbefaler, at virksomhedens tekniske og ikke-tekniske medarbejdere bliver endnu bedre til at kommunikere om interne og eksterne systemer – både når det gælder udfordringer og problemer, men også når det gælder fremtidige ønsker og behov.