Sådan får du mere ud af din CRM: 5 tips
Der findes mange gode Customer Relationship Management (CRM)-systemer på markedet.
Formålet med et CRM-system er at strukturere informationer om dine potentielle og nuværende kunder - så al vigtig info er samlet ét sted ... i stedet for eksempelvis mailboksen.
Et godt CRM-system kan meget mere end bare at strukturere dine kundeinformationer. Det kan potentielt give dig en lang række konkurrencemæssige fordele og øge omsætningen ... hvis altså du bruger dit CRM maksimalt.
Udover bedre struktur og overblik over interaktionen med dine kunder, er CRM også med til at få større overblik over din salgspipeline – og dermed hvilke kunder, der kræver opfølgning.
Men det der med at få en masse værdi ud af systemet og få alle til at bruge det, er ikke altid så simpelt ...
Her får du 5 tips til at få mere ud af din CRM
... og lidt mere viden om, hvordan du får større udbytte, mere omsætning og måske bedre konkurrencefordele.
Less is more ... bare ikke i CRM
Et godt CRM giver dig næsten uanede muligheder for at gemme alt fra salgs- og ordrehistorie til tilbud, mails eller anden dialog med dine kunder. Men husk at bruge det! Alt for tit bruger medarbejderne ikke alle de muligheder systemet tilbyder, og så mister I værdifuld viden om kunden.
Bruger du for eksempel WorkPoint 365 CRM, har du mulighed for at gemme alle dine mails fra dine kunder i dit CRM, direkte fra Outlook og Office 365 – og dermed opnå et komplet overblik over kundehistorikken.
Hav stor fokus på brugervenligheden i det system du vælger. Hvis data skal give værdi til din virksomhed, skal de kunne findes i systemet - og ikke i en indbakke.
Sørg derfor altid for at gemme så meget af dialogen med kunden som muligt.
Udnyt CRM-systemets mange muligheder
Der findes mange gode CRM-løsninger ... til alle typer af virksomheder og organisationer. De fleste systemer har mange nyttige funktioner - for eksempel integrationer med Office 365, ERP, regnskabsprogram eller mail.
Husk at udnytte funktionerne. De kan for det meste spare brugeren meget tid i hverdagen ... med opfølgning, kontrol og lignende.
Når du har valgt at investere mange penge i et CRM system til virksomheden, så har du sikkert også nogle klare forventninger til, at dine kunder kommer til at opleve en bedre relation til din virksomhed ... der gerne skulle resultere i mersalg og større kundeloyalitet.
Udnyt de mange muligheder dit system har, og brug ikke kun dit CRM til ren opbevaring af informationer.
Køb et CRM system der gør det nemt for dine sælgere at registrere data - intet CRM system er bedre end de data, du indtaster.
CRM kræver uddannelse og oplæring
I de fleste virksomheder er der flere forskellige slags brugere af et CRM; sælgere, marketing og kundeservice.
Sørg for at alle, der har adgang til din virksomheds CRM, er uddannet og oplært i at bruge systemet. På den måde ved alle, hvilke informationer der bør gemmes, og hvordan det gøres.
Som vi var inde på tidligere, er det altafgørende for, at systemet bringer værdi til din virksomhed.
CRM bygger på et princip om, at al kontakt mellem dig og din kunde kan bidrage - på tværs af salg, marketing, produktion og økonomi. Dit CRM er et sted, hvor vi afleverer vores egen viden og henter andres.
Dine brugere skal ønske at bidrage til systemet ... og forstå at de har pligt til det. Og dét kræver både forventningsafstemning, viden og uddannelse.
Integrer dit CRM med din hverdag
De fleste CRM-systemer giver mulighed for at integrere med din virksomheds andre systemer; ERP, Office 365 og supportværktøjer - de færreste udnytter desværre muligheden.
Integrationer gør det nemmere at gemme, logge eller journalisere aftaler - og med hvem. WorkPoint 365 CRM gør det for eksempel muligt at gemme kundekorrespondance direkte fra dit Outlook - og giver også fuld integration til det øvrige Office 365; Word, Excel, Teams, PowerPoint osv ...
Integrationer til diverse forretningssystemer gør det langt nemmere at finde og vedligeholde data på tværs af de enkelte systemer, og dermed skal opdateringer af kundeoplysninger kun foregå fra ét centralt sted.
Undersøg allerede nu om dit CRM system kan forbindes til din virksomheds øvrige systemer, eller om du måske skal overveje at skifte til et CRM, der gør arbejdet med kundedata endnu nemmere.
Vær også opmærksom på hvordan integrationen til Office 365 foregår. Vælg et system der har en standard-integration, så du undgår uforudsete omkostninger til drift og vedligehold af integrationen.
Et CRM-system kræver disciplin
Et CRM kan reducere de daglige opgaver. For at få fuld udnyttelse af et CRM-system, kræver det disciplin af brugerne.
En disciplin der kræver, at brugerne, sælgerne eller kundeservice husker at gemme alt relevant information på kunden – for sker det ikke, mister CRM-systemet hurtigt værdi.
Sørg også for at vælge et brugervenligt system, så dine brugere føler, at det er umagen værd. Brugervenligheden i systemet, kan være helt afgørende for om du får succes med et CRM system.
En vigtig faktor for at få succes er de mennesker, der bruger systemet. Hvis du vil ændre dine brugeres vaner, kræver det både kendskab, involvering og uddannelse.
God arbejdslyst