JCD Tips Til Lagerstyring

08. april 2019

5 tips til dig der skal vælge lager-system til din detail-virksomhed

Det kan være en lang og svær proces at finde, vælge og implementere den rigtige platform til din detail-virksomhed.

Når du skal vælge nyt lagersystem, er det vigtigt at vælge den helt rigtige løsning; en løsning der passer perfekt til din virksomhed og Jeres måde at arbejde på.

Her får du gode 5 råd, når du skal tage beslutningen om nyt lagersystem i din retail-virksomhed.

 

1. Integration til dit ERP

Det skal være muligt at integrere dit lagersystem med din ERP-løsning.

Overvej hvilke typer data, der skal udveksles mellem dit forretningssystem og dit lagersystem. Tænk over hvordan eksempelvis bogføring og regnskab påvirkes, når varebeholdningen ændres.

Vælg en platform, der er fuldt integreret med din ERP-løsning, og som automatiserer processerne – for eksempel ved oprettelse af journaler og værdiansættelse af dit lager. Der er masser af tid at spare ved god integration mellem dine systemer.

 

2. Brugervenlighed

Vælg en løsning der er brugervenlig og intuitiv at arbejde med.

Har du for eksempel brug for at hyre midlertidige lagermedarbejdere i travle perioder, så er det vigtigt, at løsningen ikke kræver dage, uger eller måneders oplæring. Nye medarbejdere skal kunne bruge systemet og være hurtigt i gang med arbejdet.

Brugergrænsefladen bør være åben for tilpasninger, så du kan skræddersy den til hver enkelt medarbejder. Det giver et effektivt flow og mindre risiko for fejl og misforståelser.

 

3. Fremtidssikret hardware

En moderne WMS-platform kører på håndholdte stregkodescannere, der kan bruges i både butik og på lageret.

Vil du sikre dig, at din investering giver værdi for pengene, skal du overveje hvilken type hardware, der bedst matcher dit behov.

Når du vælger hardware, skal du tage hastighed, holdbarhed, fleksibilitet og sikkerhed med i dine overvejelser. Hos JCD samarbejder vi med Tasklet Factory og anbefaler Android-baserede scannere.

 

4. Specifikke features

Overvej hvad der er unikt i din virksomhed. Spørg dig selv hvilke features der vil give din virksomhed en konkurrencemæssig fordel? Hvad vil gøre dig i stand til at reagere hurtigere og give dine kunder en bedre oplevelse?

Måske har du brug for at opdele lageret pr. kunde for en hurtige ordreprocessering. Eller du bruger måske forskellige lagre for at have varer i forstadier til kommende sæsoner.

Vælg en leverandør der har erfaring med andre detailhandelsvirksomheder. Du skal have en leverandør der har erfaring og ved, hvordan løsningen tilpasses i forhold til dine specifikke behov.

 

5. Return on Investment

Sidst, men ikke mindst. ROI bør være en vigtig faktor i din beslutningsproces.

Et moderne lagersystem giver mange fordele, som giver dig investeringen tilbage.

For eksempel:

• Lavere fejlmargin i forbindelse med varemodtagelse og/eller ordreprocessering
• Højere effektivitet på lageret
• Højere salg pr. kunde på grund af mere oplyste medarbejdere i butikken
• Mindre papirforbrug på lageret
• Optimerede plukruter
• Besparelser på lagerudstyr
• Pladsoptimering på dit lager

Overvej, hvad der vil være en acceptabel tidshorisont i forhold til at opnå ROI på din investering.

Tidshorisonten bør være forholdsvis kort – typisk seks-tolv måneder. Nogle detail-virksomheder oplever endda ROI endnu hurtigere.

 

Vil du vide mere?

Dit valg af leverandør spiller en vigtig rolle.
Vælg en leverandør med erfaring. Det giver det bedste grundlag for god rådgivning.

Kontakt JCD på telefon 70 12 00 03

Vil du høre mere om dine IT-muligheder?

Skriv dig op i formularen, så bliver du kontaktet af JCDs specialister hurtigst muligt.

Bliv kontaktet

For at vi kan kontakte dig, er vi nødt til at gemme og behandle dine oplysninger. Du kan altid bede om indsigt i, hvilke data vi opbevarer om dig, ligesom du kan bede om at få dem slettet. Læs vores privatlivspolitik.