Hvad er omnichannel?
Omnichannel har ingen direkte dansk oversættelse, men ordet omni stammer fra latin og betyder kort og godt "alle", omnichannel skal altså forstås som alle kanaler.
Som virksomhed, næsten uanset størrelse, omgiver vi os i dag med et hav af kanaler for at kommunikere, markedsføre og sælge vores produkter; sociale medier, traditionelle medier, e-mail-markedsføring, den fysiske butik, website, webshop og mange flere.
Essensen i omnichannel handler om at skabe en mere sammenhængende oplevelse for brugeren - ved at skabe forbindelse mellem dine kanaler. Kunden skal dermed have samme gode oplevelse, information, viden og indsigt i produkterne - uanset om de befinder sig i den fysiske butik, handler på din webshop - eller ser dem på sociale medier.
Fordele ved Omnichannel
Der er rigtig mange fordele ved et at gøre brug af omnichannel, uanset om du driver en stor koncern, eller en lille lokal fysisk butik.
De fleste butikker og webshops har i dag en lang række gode afsætnings- og markedsføringskanaler, men ofte er der ingen sammenhæng på tværs af disse kanaler - og det kan skade brugerens oplevelse.
For med en veletableret omnichannel-strategi i din virksomhed, vil kunden få samme gode oplevelse på tværs af alle kanaler - og dermed en øget omsætning.
Multichannel vs. Omnichannel?
Der findes i dag grundlæggende to måder at handle og kommunikere med kunder; multichannel eller omnichannel - og måske en kombination af de to.
Mens omnichannel sikre én samlet oplevelse for kunden på tværs af platforme og kommunikationskanaler, er multichannel en mere traditionel 1-til-1 kommunikation mellem kunden og virksomhedens webshop, virksomhedens sociale medier, virksomhedens fysiske butik osv. Der er med andre ord ingen sammenhæng på tværs af de kanaler virksomheden forsøger at kommunikere med kunden på.
Omnichannel eksempel
Der findes i dag rigtig mange gode eksempler på omnichannel i praksis, men det kræver en investering i at forbinde og samle systemer, processer og kanaler.
Et eksempel på omnichannel kunne være at give kunder mulighed for online på virksomhedens webshop, sociale medier eller øvrige kanaler at se lagerstatus, produkspecifikationer og rådgivning - på samme niveau som det er virksomhedens fysiske butik. Med omnichannel dybt integreret i eksempelvis din markedsføring, ville eksempelvis lagerstatus også kunne være styrende for hvor vidt et produkt skulle markedsføres eller ej - hvor massivt og til hvem.