Click-jacking
Clickjacking er ikke et nyt fænomen, men det er stadig meget aktuelt. Begrebet definerer den metode hackere bruger, når de placerer et gennemsigtigt lag eller en usynlig knap oven på en eksisterende knap, der umiddelbart virker ok at trykke på.
Så når du i ro og mag bevæger dig rundt på nettet, og tror du har fuldstændigt styr på det hele, kan det være, du faktisk bliver clickjacket. Clickjacking får dig nemlig til at klikke på noget andet, end det du tror, du har trykket på, og omdirigerer med andre ord dit klik.
Clickhacking kan feks. bruges til svindel med webannoncer, hvor det vil se ud som om, du har klikket på annoncer, selvom du faktisk aldrig har set dem. Når du er udsat for click-jacking, er der også fare for, at du afslører fortrolig information, eller at hackeren tager kontrol over din computer.
Så tænk dig altid godt om, før du klikker på knapper, bannere eller links.
Heldigvis kan vi selv gøre noget for at navigere uden om, og her har du fire små - med gode - råd til, hvordan du undgår at blive fuppet.
4 gode råd om click-jacking
For godt til at være sandt?
Handler du på nettet, og falder over en side med usandsynlig gode priser, så er det sikkert for godt til at være sandt! Tænk dig om, før du klikker.
Undgå mistænkelige websites
Hold dig til etablerede hjemmesider. Click-jacking kan ske på alle websites, men de dukker tit op på sider, der ikke er helt fine i kanten.
Opdater din browser
De største browsere har anti-clickjacking-funktioner. Men hvis du ikke holder dine browsere opdaterede, kan de ikke beskytte dig.
Tjek med musen
En download-knap kan pludselig bombardere din skærm med porno. Er du i tvivl om en knap er legitim, så prøv at hold din mus hen over den - uden at klikke. Browseren viser den webadressen knappen fører dig hen til … hvis adressen ikke har noget med knappen at gøre, skal du ikke klikke på den.
Et lignende problem
Likejacking er et lignende problem, som huserer på de sociale medier - hovedsaligt Facebook. Meget kort fortalt er det et fup-nummer med det formål at lokke Facebook brugere til at klikke på like-knappen.
Du kender det sikkert. Du vil gerne se en spændende nyhed/film, som ligger på din væg. Men for at se videoen skal du først sige ja til at dele den med dine venner. Accepterer du, bevæger du dig fra Facebook og over på websitet.
Formålet er at flytte trafik væk fra Facebook og opnå en "pay per click" dusør. For Facebook brugeren kan det betyde, at han lokkes til at opgive personlige oplysninger med udsigt til at vinde spændende gevinster i forbindelse i diverse online konkurrencer.