Kort sagt kobler "Internet of Things" alt, hvad du ejer, på nettet.
For kort tid siden var internettet hovedsageligt et sted, hvor vi fandt informationer, shoppede, læste avis eller brugte Facebook - et sted vi kommunikerede med hinanden.
Det er det selvfølgelig stadig, men kommunikationen fra menneske til menneske via internettet er en forsvindende lille del af det samlede internetforbrug i dag.
Din smartphone gør det allerede, og inden længe gør dine lamper, din kaffemaskine og din bil det også - kommunikerer med internettet, og samler data om dig.
Internet of Things eller bare IoT, som det også kaldes, omfatter alt og intet. IoT giver mulighed for både at måle og interagere med verden i en meget højere detaljegrad end hidtil.
Hvad er IoT egentlig?
IoT er alt - lige fra det intelligente hus med sensorer, der ved alt om dig og indretter sig efter din kalender, til mærkater i dit tøj, der fortæller dig, hvor din jakke er produceret, og om der er blevet brugt giftige kemikalier og børnearbejde i fremstillingen.
Forestil dig, at dit vækkeur selv finder ud af, hvornår du skal op ved at "tale med" din kalender om, hvornår du har dit første møde.
Når din arbejdsdag er slut, og du kommer hjem, åbner din hoveddør automatisk, fordi en sensor genkender dig. Og når du træder ind ad døren, sætter kaffemaskinen i gang og radioen spiller den musik, der passer til mit humør.
Hvad kan vi bruge det til?
IoT kan gøre dit liv meget nemmere på mange måder. Og den data der indsamles om dig, kan desuden give producenter og virksomheder et helt klart billede af dine ønsker og behov. Med dét kan reklamerne målrettes præcist. Det bliver altså med andre ord muligt for producenterne, at forudsige dine behov og fodre dig med reklamer for lige netop de produkter, du - bevidst eller ubevidst - er interesseret i.
Smart eller skræmmende?
Allerede nu er vi omringet af apparater, der opsamler data om os og om vores adfærd. For det meste uden at vi er klar over det, eller har givet vores samtykke. Det er selvfølgelig et problem, som skeptikere stiller spørgsmålstegn ved. Hvad sker der med alle de mange personlige data, der bliver logget om os? Hvem kan få fat i dem? Og hvordan bliver de brugt?
En ting er helt sikkert. IoT er godt i gang, og kommer til at vende op og ned på verden, som den er i dag.
Kæmpe potentiale for virksomheder
Internet of Things giver virksomhederne helt nye muligheder - men også nye udfordringer. Derfor er det vigtigt, at virksomheder forstår IoT, og kan udnytte teknologien, til at sikre virksomhedens fremtid.
Det bliver virksomhedernes opgave at finde medarbejdere, som forstår at udnytte teknologiens muligheder - ansatte som tør at tænke i nye baner, ændre på produktserier og gøre op med gamle vaner.
Perspektivet i IoT er enormt, og tendensen vil boome indtil teknologien bliver usynlig, og vi ikke længere forholder os til, hvordan internettet fungerer eller at kommunikationen om os sker ...men bare nyder de tjenester og oplevelser, som IoT helt naturligt tilfører vores liv.
Mere interesseret?
Når ny teknologi lover os store gevinster, hvordan vurderer vi så teknologien? Er det brugbart og forretningsmæssigt levedygtigt? Gartner Hype Cycles er et værktøj til, at vurdere dette. Den giver en grafisk præsentation af teknologiernes modenhed, og kan give os en idé om, hvorvidt teknologierne er relevante til at løse virksomhedernes reelle udfordringer.
Gartner Hype Cycle metode giver med andre ord et overblik over, hvordan en teknologi vil udvikle sig over tid.