Omni Channel, Multi Channel eller Cross Channel … der diskuteres mange trends i detailhandlen i dag, og it spiller en stor rolle i den diskussion.
Der er ingen tvivl om, at detail branchen står over for store ændringer, og så er spørgsmålet: er it-platformen også klar?
Af: Lasse Elbæk, Salgsansvarlig på Dynamics, JCD A/S
Artiklen er oprindeligt bragt på LinkedIn
Fremtidens Detail-branche
I de kommende år vil der ske en væsentlig ændring i den klassiske detail-drift.
Igennem de seneste år, har vi set hvordan udviklingen i udlandet er forandret; specielt hos de helt store retailers og it-giganter.
Allerede i 2016 åbnede Amazon Go; en dagligvarebutik, hvor kunderne hverken behøver stå i kø for at indscanne varer, eller afregne inden de går ud af butikken.
Herhjemme ser vi også, at Coop arbejder på en digital strategi, som bliver spændende at følge de kommende år. En strategi som bl.a. indebærer mobiltelefonen for at undgå kø i forbindelse med check-out.
Et tredje eksempel, som truer den klassiske detail drift er Nemlig.com, som igennem flere år har tilbudt et digitalt koncept, som et alternativ til butiksoplevelsen.
Forestil dig en tøjforretning, hvor du via en app på din mobiltelefon bliver guidet igennem købsprocessen. Med samme app kan du tilføje varer til kurven for efterfølgende at foretage betaling via en af de mobile betalingsløsninger.
Tænker vi et skridt videre, kan appen tilføres information om dine tidligere køb som eksempelvis tøjstørrelse eller stilgenre. Dermed bliver hele købsoplevelsen datadrevet på en måde, som vi ikke ser i dag ved den klassiske butiksoplevelse, men derimod et fænomen, som har hersket på nettet i mange år.
Helhedsoplevelsen
Helhedsoplevelsen starter allerede før, din kunde har sat sine ben i butikken. På samme måde fortsætter oplevelsen også efter, kunden har forladt butikken. Og det gælder uanset, om han eller hun har handlet i din fysiske butik eller på din webshop.
Nye muligheder for mersalg
En positiv gevinst ved de nye muligheder er, at processen for mersalg bliver stømlinet på en måde, som ikke afviger fra gang til gang eller ændrer sig afhængigt af hvilken medarbejder, der er på arbejde.
Eksempelvis kan man forestille sig en møbelkæde, hvor hver forretning ikke fungerer som en egentlig butik, men i stedet er et showroom, hvor en ekspedient (hvis der overhovedet er sådan en), registrerer din ordre på webshoppen, og varerne efterfølgende sendes direkte til kunden fra hovedlageret.
På den måde effektiviseres både salgs- og leveringsproces med en minimal omkostning.
Ovenstående eksempler … og sikkert mange andre, kommer til at danne grundlag for fremtidens detail-drift.
I dag og i morgen
Detail-drift kommer fremover ikke kun til at handle om, hvordan en POS-løsning integreres med dit økonomisystem. Det kommer til at handle om, hvordan kundeoplevelsen bliver bedre ved at lade multi-channel begrebet (webshop og fysisk butik) komme endnu mere til sin ret, end det gør i dag.
Fremtiden handler om de mange fordele, som vi – både erhvervsdrivende og forbrugere – får, når vi udnytter de nye teknologier.
Krav til din teknologi
Teknologi er en nødvendighed for at kunne sammensmelte dine kanaler. Indkøb, lagerstyring, markedsføring, salg i hver enkelt kanal og opsamling af information om kunderne kræver noget af systemerne, og ikke mindst af dig, og hvordan du arbejder med data.
Det kræver en kæmpe omstilling at implementere en multi channel forretning - på tværs af hele organisationen. En omstilling, som kun bliver større, hvis du ikke har den grundlæggende it-platform på plads.
Hvilke overvejelser gør du dig som retailer i forhold til fremtidens fysiske detail drift?
Har du brug for en snak om multi- eller Omni Channel, og de muligheder din virksomhed har?
Kontakt JCD på telefon 70 12 00 03