skal du skifte regnskabssystem til Business Central?
Få hjælp til at træffe den rigtige beslutning.
JCDs specialister har udarbejdet en FAQ med typiske spørgsmål i forbindelse med valget om at flytte fra et eksisterende regnskabssystem til Dynamics 365 Business Central.
hvad spørger vores kunder om?
Teknologien bag Business Central bygger på flere fordele, som specielt nuværende brugere af C5, Navision eller NAV kan få glæde af.
For din virksomhed betyder det både noget for økonomien, digitaliseringen og muligheden for at give mere effektive værktøjer til dine medarbejdere.
Vi har udarbejdet en FAQ med typiske spørgsmål i forbindelse med skiftet til Business Central.
Bliv klogere her ...
Hvordan beslutter jeg, om Business Central passer ind i min virksomhed?
Bruger din virksomhed et Microsoft baseret program i dag – C5, Navision eller NAV, så er der rigtige gode argumenter for at få et overblik over, hvad Business Central kan hjælpe din virksomhed med.
Den første overvejelse skal ikke starte med at nærstudere systemerne! Den første overvejelse skal derimod tage udgangspunkt i din forretnings værdikæde. Du skal stille dig selv spørgsmålene: Hvilken type forretning er vi i dag? Hvilke administrative processer udfører vi dagligt, månedligt og årligt? Hvorfor køber kunder hos os fremfor hos konkurrenterne?
Er I eksempelvis en handelsvirksomhed, så lever I af glade og tilfredse kunder, der kan stole på jeres lagerbeholdning og som ønsker hurtig levering. Når I har overblik over forretningen, er det en rigtig god idé at se på, hvad de forskellige systemer tilbyder. Har I behov for et økonomisystem, eller dækkes din virksomhed bedst med et ERP-system?
Business Central er et ERP-system, og JCD kan hjælpe med at afdække, hvorvidt din virksomheds behov passer sammen med Business Central.
Business Central er en del af Microsoft Dynamics 365 og er et ERP-system, der kan arbejde sammen med blandt andet Excel, Outlook og mange flere Microsoft produkter.
Har du allerede nu en Microsoft Office 365 pakke, har du alle forudsætninger for at gå i gang med Business Central.
Hvilke kunder bruger Business Central?
Det er vanskeligt at give en fællesnævner for hvilke virksomheder der bruger Business Central i dag. Alt fra mindre virksomheder, der har behov for udvidet regnskabsfunktionalitet til store veletablerede virksomheder bruger Business Central - med store gevinster.
Business Central indeholder værktøjer til flere forskellige administrative processer – finans, kontaktstyring, salg, indkøb, lager, logistik, service, produktion og mange flere.
Business Central er et bredt system og kan derfor tilfredsstille både små og store virksomheders behov.
Mange finanskunder finder det meget effektivt, at man kan redigere i Excel, skabe pivottabeller, grafer og meget mere.
Kan jeg få mine gamle data med over fra mit nuværende regnskabssystem?
Det er muligt at få dine eksisterende data med over til Business Central. Det kan være vidt forskelligt, hvilket system du bruger i dag, og derfor er der ikke et entydigt svar på, hvilke data du kan få med over, og om I kan få virksomhedens posteringer med over i Business Central.
JCD A/S anbefaler, at du indlæser stamdata på Debitorer, Kreditorer, Varer, Kontoplan og åbne poster bogføres ind via en kladde.
Hos JCD A/S er det en snak, vi altid har med vores nye kunder ... hvad er behovet, og hvordan vi bedst muligt kan hjælpe med at opfylde behovet. Er du bruger af en NAV løsning i dag, har JCD en funktionalitet til at flytte alle dine data inkl. posteringer.
Jeg har udviklet nogle ting i mit nuværende system. Hvordan sørger vi for, at Business Central kan det samme?
JCD A/S tager altid udgangspunkt i, hvad Business Central kan som standard. Business Central har en del standard-processer, som ikke er standard i andre regnskabs- eller ERP-systemer. Business Central åbner helt nye muligheder i forhold til dine tidligere tilretninger.
Business Central er primært en cloud-løsning, der bygger på Software-as-a-Service (SaaS). Man tilretter ikke længere direkte i standard-løsningen, da Microsoft løbende udkommer med nye opdateringer. Mens partnere som JCD A/S tidligere tilrettede direkte i en C5 eller NAV løsning, så har vi ikke denne mulighed i en Business Central. Det er stadig muligt at lave egne tilretninger. Men tilretninger i Business Central foretages nu udenfor standardkoden.
Tilretninger er dog ikke den eneste mulighed for at tilføje funktionalitet til en Business Central. Microsoft App Source er navnet på Microsoft App butik, som vi kender fra mobilverdenen som App Store eller Google Play.
Alle forretningsapplikationer er samlet et sted, der kan hentes ned til Business Central.
Hvordan opbevarer jeg mine gamle data?
Du kan, som tidligere beskrevet, enten få flyttet alle dine nuværende data til Business Central, eller du kan bruge en af følgende tilgange:
- Gemme regnskabsdata enten lokalt eller hos en udbyder.
- Oprette en Power BI til at sammenligne tidligere og nye data.
- Lade det tidligere system være åbent for opslag.
Og der findes endnu flere metoder. Det vigtigste er din virksomheds baggrund for at bruge disse data.
Jeg har fakturering til det offentlige. Er det standard i Business Central?
Ja. Der findes en standard-funktion til forsendelse af EAN-fakturaer. Det eneste du, som kunde, skal sørge for selv er at have en udbyder til forsendelse. Det kunne være Sproom, Truelink eller mange andre.
Kan min revisor få adgang til Business Central?
I Business Central kan der opsættes revisor-adgang. Dette giver din revisor adgang til at tilgå systemet med sin egen bruger og fra sin egen arbejdsplads.
Jeg vil automatisere bogføring af købsfakturaer med en scanningsløsning.
Hvad er mine muligheder?
Gennem Microsoft App Source kan du hente apps til Microsoft Dynamics 365 Business Central. Apps der for eksempel kan udvide din løsning til at indeholde en scanningsløsning. JCD A/S har stor erfaring i implementering af apps til Business Central. Vi har blandt andet et stort kendskab til Document Capture 365.
Jeg vil gerne have en automatiseret løsning til betaling af Kreditorer.
Hvad er mine muligheder?
I Business Central findes der en standard-løsning, der udlæser betalinger og uploader i din bank. Du kan også hente dit bankkonto-udtog og indlæse dette til bankafstemning. Er I en større virksomhed, kan der være brug for at købe et tillægsprodukt, der kan automatisere processen yderligere. Kontakt os for mere information.
Hvordan kommer jeg i gang med Business Central?
Nu har du måske et overblik over, hvordan du kommer i gang med Business Central. De næste skridt i processen vil være at vælge en metode til at komme fra nuværende system til en
Business Central. Hos JCD A/S arbejder vi med flere forskellige implementeringsmetoder.