Cloud Migration

09. december 2019

5 gode råd til flyvende cloud-migration

Er din virksomhed begyndt at kigge på en cloud strategi?

Der er flere fordele ved cloud – men forarbejdet skal være i orden, inden I springer i skyen.

Jeg har samlet 5 gode råd om netop … strategi, økonomi til best practices.

 

Af: Ronni S. Kristiansen, It-arkitekt hos JCD A/S

 

1) Hvad kommer I fra, og hvor vil I hen?

I de her cloud-rejser ser jeg til tider, at kunderne blot flytter 1 til 1 eller mere præcist: ’Det skal fungere, som det plejer’.

Det er, hvad man kan kalde en værdiløs rejse, fordi - hvad opnår man? Udover at få workload flyttet?

I får nødvendigvis ikke en bedre oplevelse - udover I måske kommer væk fra den gamle fysiske server, der måske er udenfor garanti og har en dårlig backup/disaster recovery plan ved nedbrud. Men I flytter jer ikke, og det betyder, at forretningen og brugeroplevelsen heller ikke flyttes.

Min bedste råd er derfor, at I spørger jer selv: Hvor vil vi hen?

Sæt nogle mål for rejsen: handler det om budget, bedre performance, total outsourcing eller opgradering af en gammel platform til ny? Det er kun jer, der kender svaret.

 

2) Cloud-vejen kræver planlægning og SKAL tages i etaper

Jeg har været igennem flere big-bang projekter - nogle har været nødvendige, andre har været kunde bestemte.

Mit bedste råd er at få migrationen omsat til delprojekter og etaper, det mindsker drift-forstyrrelsen. Sæt nogle succeskriterier op og følg dem til dørs, så I har komplet overblik.

Inddragelse af medarbejdere er nøglen til succes. Det er tit nemmere at få opbakning i fremtiden, hvis der skal igangsættes en forandring af deres dagligdag – de skal inddrages fra starten. Det koster selvfølgelig tid og penge … men det er nødvendigt.

For at opsummere i oneliner: Del-projekter, etaper, opfølgning og inddragelse af medarbejdere.

Derudover kan du eventuelt inddrage nøglepersoner fra din leverandør, der kan hjælpe med at facilitere processen, holde momentum og justere kursen undervejs, når det er nødvendigt.

 

3) Få priser og skjulte omkostninger på bordet – det giver ro i maven

Prisen for din cloud-løsning kan være uoverskuelig selv at hitte ud af. Derfor er det en god idé at indhente hjælp ude fra.

Husk altid at have forretningen i fokus i forhold til løsningen; hvilke workloads/tjenester skal bruges? Måske er det endda muligt at spare penge ved at vælge en alternativ service til netop jeres workloads.

Mit bedste råd - Keep an open mind. Den løsning, du har i tankerne, er måske ikke altid den bedste for din forretning - både på pris og tjenester.

 

4) Leverandørens cloud-historik

Inden du vælger en cloud leverandør, hvorfor så ikke forhøre dig om, hvilke cloud-rejser leverandøren har været på tidligere - er det noget af det samme, du skal i gang med.

Både gode og dårlige historier skal fremlægges - ingen leverandør har 100% succes. Vælg en leverandør som har været på nogenlunde samme rejse, du skal igennem … og vælg selvfølgelig en leverandør hvor din mavefornemmelse er god.

 

5) Forretningsfokus

Vi kan snakke nok så meget strategi, pris, planlægning … men vigtigst af alt så skal vi altid have forretningsfokus. Hvad er forretningskritisk for jeres forretning? Selvom I placerer jeres workloads i en cloud-løsning, skal I stadig have sikkerhed, backup og nødplan på plads.

I skal også tænke over skalerbarhed, tilgængelighed og hvilke services I skal vælge. I har en forretning, der skal fungere, og data der skal beskyttes på forskellige måder.

Tag en leverandør med på rejsen der kan designe opbygningen af jeres kommende cloud-løsning og frigøre tid til at fokusere på jeres forretningsudvikling. Så når I sikkert i mål.

 

Af: Ronni S. Kristiansen, It-arkitekt hos JCD A/S

 

Det er vigtigt, at mulighederne i cloud tilpasses jeres virksomhed … og det er her, din leverandør kan rådgive dig allerbedst.


Jeg håber, du kan bruge mine 5 gode råd, når du skal i gang med din cloud-migration.

Vil du høre mere om dine IT-muligheder?

Skriv dig op i formularen, så bliver du kontaktet af JCDs specialister hurtigst muligt.

Bliv kontaktet

For at vi kan kontakte dig, er vi nødt til at gemme og behandle dine oplysninger. Du kan altid bede om indsigt i, hvilke data vi opbevarer om dig, ligesom du kan bede om at få dem slettet. Læs vores privatlivspolitik.