Projektledelse gjorde det nemt for AKKC at følge processen:

Projektledelse der sikrer tydelighed
Vi arbejder tæt sammen med dig som kunde og har en projektledelse, der sørger for tydelighed gennem hele dit projekt.
Kontakt JCD

Vores tilgang til projektledelse
Hos JCD lægger vi stor vægt på en tillidsbaseret og i høj grad samarbejdsorienteret tilgang til projektledelse.
Vores projektledelsesmetode og understøttende værktøjer er bygget op omkring samarbejde og engagement fra både JCD såvel som kunde.
Her stilles der også krav til vores kunder om at tage aktivt ansvar og del i projektet. Tilgængelighed fra begge parter er vigtigt, når et projekt, hvor løsningen også designes undervejs, skal leveres.
Hos JCD fremmer vi tilliden ved at være ærlige og transparente og ved at overholde vores aftaler. I de følgende afsnit uddyber vi hvordan.
Hvad kan en projektleder, og hvorfor er det værdifuldt?
Vi ved, at både små og store IT-projekter ofte er komplekse og rummer flere bevægelige dele.
Der er typisk flere mennesker, interessenter, tekniske detaljer og forretningsmæssige krav, der skal balanceres, og det kan hurtigt blive uoverskueligt uden den rette styring og overblik.
Hos JCD er projektlederne specialister i at skabe struktur, overblik og fremdrift. Vi sørger for, at dit projekt planlægges med præcision, gennemført med fokus og afsluttet med succes. Det betyder, at vi tager ansvar for hele processen – fra de første indledende behovsanalyser til endelige implementering og overlevering.
Med en projektleder fra JCD får du:
- Tydelig kommunikation og løbende statusopdateringer
- Effektiv koordinering af opgaver og ressourcer
- Proaktiv håndtering af risicis og udfordringer
- Et trygt samarbejde, hvor du altid ved, hvor dit projekt står

Projektet gik som planlagt. Vi fik godt overblik over, hvilke opgaver der skulle løses. Vi fik gode tidsestimater på opgaven, så vi kunne til- og fravælge, hvad der skulle med i opgraderingen.
Vi havde en dygtig projektleder hos JCD, der stillede et godt projektstyringssystem til rådighed, så det var nemt for os at følge med i processen, så vi hele tiden vidste, hvor vi var.Lisbeth Vibestrup Chief Financial Officer (CFO) hos Aalborg Aalborg Kongres & Kultur Center

Projektledelsesmetode: PRINCE 2
Hos JCD betyder det, at vi har én overordnet metode til at styre projekter igennem på en struktureret måde -
Projektledere og Koordinatorer har muligheden for at tilpasse et projekt afhængig af fx afdeling og produkt.
PRINCE 2 – Projects IN Controlled Environments, er den projektledelsesmetode, vi har valgt at tage udgangspunkt i på alle vores projekter.
Metoden er udviklet til at være skalérbar og fleksibel i forhold til projektstørrelse, projekttype og virksomhed.
JCDs Framework tager udgangspunkt i anbefalingerne fra PRINCE2:
Projekt definition:
En midlertidig organisation der oprettes med det formål at levere et eller flere forretningsprodukter i henhold til en aftalt business case (projektplan).
Principper, som skal overholdes:
1
Fortsat forretningsbegrundelse
Forretningsbegrundelse (projektplan): Drivkraften.
Den kan ændres men skal hele tiden være gyldig, ellers bør projektet stoppes.
2
Tage ved lære af erfaringer
Ved opstart af et projekt: Kan erfaringer fra tidligere anvendes?
Under: Erfaringer bør indgå i relevante reviews (status) undervejs.
Ved afslutning: Videregivelse af erfaringer.
3
Fastlagte roller og ansvar
Alle projekter har følgende primære interessenter, som skal være til stede:
Forretningssponsorer: Projektansvarlig hos kunde, der bakker op om målsætning og sikrer, at det kan betale sig.
Brugere: Dem der skal bruge produktet og give mulighed for at opnå udbytte ved projektet.
Leverandører: I det her tilfælde JCD. Vi leverer ressourcer og ekspertviden til projektet.
4
Faseopdeling
Der skal være en faseopdeling.
Jf. PRINCE2 skal der være mindst 2 faser.
5
Afvigelsesstyring
Alle projekter skal have definerede tolerancer for projektmålene og kontroller af dem.
Der er altid 6 præstationsmål:
Omkostninger: Niveauet af tilladt over ift. budget.
Tidspunkt: Levering senere end aftalt slutdato.
Kvalitet: Hvor meget noget må variere fra de aftalte kvalitetskriterier.
Omfang: Variationer af planlagte produkter.
Udbytte: Niveauet af over- eller underlevering (realiseret vs. estimeret).
Risiko: Begrænsninger på planens samlede risici.
6
Fokus på produkter
Krav om en fælles forståelse af de krævede produkter og de forventninger der er.
Produktet fastlægger projektets omfang og danner grundlag for planlægning og styring.
Fokus på produkter sikrer udførelse af arbejde direkte relateret til leveringen af dem - alle ændringer aftales ift. påvirkning på slutprodukt.
7
Tilpasning til projekter
Tilpasning er obligatorisk.
Projektet er tilpasset til at passe til projektets miljø, størrelse, kompleksitet, teamets evner, kapacitet og risiko.
Tivoli Friheden sætter ord på oplevelsen af projektledelse med ærlig dialog:
JCD har leveret struktureret projektledelse med ærlig dialog og hurtig håndtering af udfordringer.
Et fleksibelt og effektivt forløb hele vejen igennem.
Mette Svensson, Regnskabschef Tivoli Friheden A/S

Projektlederens rolle
JCD tilknytter altid en projektleder til et projekt.
Det, at have en dedikeret person på holdet til at skubbe projektet fremad, er værdifuldt på lang sigt. Det sikrer bedre brug af ressourcer, hvor konsulenter gør det, de er bedst til med deres specialist-viden.
En projektleder er en strategisk ressource, der arbejder henimod at sikre, at projektmålene følger de overordnede forretningsmål. Når projektledelse fordeles udover flere ansatte i firmaet, vil det store billede blive tabt i processen.
Projektlederen har til ansvar at:
Planlægge, uddelegere, overvåge, styre og koordinere.
En projektleder har til opgave at styre seks variabler:
Omkostninger, tidsrammer, kvalitet, omfang, udbytte og risiko.
JCDs Framework for projektledelse har inkorporeret værktøjer/tjeklister til at understøtte projektlederen i styring af dem.


Udfordringer uden en projektleder på projektet
Der kan opstå flere udfordringer uden en projektleder på projektet;
- Projekter bliver ved med at overskride budget.
- Dit hold misser deadlines, fordi projekter aldrig bliver estimeret korrekt.
- Projekter afleveres til tiden, men møder ikke mål eller planlagte resultater.
- Der er ikke nogen klar og strømlinet proces.
- Dit hold har for mange opgaver.
- Klienter og/eller interessenter er frustrerede over niveauet af indsigt, de får i projekterne.
- Ingen laver eller opdaterer planer, så der er ingen klarhed over hvornår, et projekt er færdigt.
- Der er miskommunikation og/eller forvirring om, hvem der laver hvad.
- Løbende dokumentation i projektets faser udebliver, fx ved aftaler, ændringer til scope, eller andet.
Oplev hvordan JCD kan hjælpe dig
Vi vil gerne med på din rejse som din IT-partner.
