Hvad betyder CRM
CRM står for customer relationship management, og er et system der gør det muligt at samle alle relevante og nødvendige data om dine kunder, deres kontaktoplysninger, deres ordre, deres historik eller hvad du føler er relevant og brugbart at gemme om dine kunder.
Hvorfor vælge et CRM?
Et CRM samler alle vigtige kundeinformationer fra virksomhedens afdelinger, så som marketing, salg, kundeservice og support - og giver dermed et samlede billede af kundens vigtige informationer og den historik der har været med kunden, både fra salg, kundeservice, support og marketing.
Et CRM løfter med andre ord vigtige kundeinformationer væk fra den enkelte sælger eller den enkelte kundeservicemedarbejders bord, og ind i ét fælles system - og giver dermed ét samlede billede af kundens og hans rejse gennem marketings, salgsafdelingen og eventuelt kundeservice.
Et godt opsat CRM system giver dermed mulighed for en bedre kundeoplevelse, en bedre support og ikke mindst en god mulighed for at op- og medsælge til kunden, når man har det fulde indblik i kundens historik og tilfredshed.
Valg af CRM
I dag findes der en lang række CRM-systemer på markedet - nogle gode, andre knap så gode. Fælles for de fleste CRM-systemet i dag er at de alle klarer de basale funktioner rigtig fint; gemme, opdatere og vedlige kundeinformationer. De fleste CRM-systemer i dag har også en rigtig fin pipeline-håndtering, så du som salgschef eller sælger får et fuldt overblik over hvor langt dine leads og kundeemner er i salgsprocessen – hvilke der måske skal fokuseres ekstra på.
Men valget af et godt CRM afhænger især af opsætningen, funktionaliteten og ikke mindst de muligheder der er tilgængelig.
For skal dit CRM eksempelvis spille sammen med dine øvrige Microsoft-produkter og Office-pakke, så som Microsoft Excel, Microsoft Outlook og Microsoft Word – eller Microsoft 365 og SharePoint – så det bliver nemt at dokumentere kontakten med dine kunder og jeres dokumenter, tilbud og lignende?