It Ordbog Term Hero
It-ordbog

CRM

CRM står for Customer Relationship Management, eller oversat til dansk, kunderelations-system. Et CRM hjælper dig med at holde styr på dine kunder, dine aftaler, ordrer og andre relevante informationer mellem din virksomhed og dine kunder.

Hvad betyder CRM

CRM står for customer relationship management, og er et system der gør det muligt at samle alle relevante og nødvendige data om dine kunder, deres kontaktoplysninger, deres ordre, deres historik eller hvad du føler er relevant og brugbart at gemme om dine kunder.

 

Hvorfor vælge et CRM?

Et CRM samler alle vigtige kundeinformationer fra virksomhedens afdelinger, så som marketing, salg, kundeservice og support - og giver dermed et samlede billede af kundens vigtige informationer og den historik der har været med kunden, både fra salg, kundeservice, support og marketing.

Et CRM løfter med andre ord vigtige kundeinformationer væk fra den enkelte sælger eller den enkelte kundeservicemedarbejders bord, og ind i ét fælles system - og giver dermed ét samlede billede af kundens og hans rejse gennem marketings, salgsafdelingen og eventuelt kundeservice.

Et godt opsat CRM system giver dermed mulighed for en bedre kundeoplevelse, en bedre support og ikke mindst en god mulighed for at op- og medsælge til kunden, når man har det fulde indblik i kundens historik og tilfredshed.

 

Valg af CRM

I dag findes der en lang række CRM-systemer på markedet - nogle gode, andre knap så gode. Fælles for de fleste CRM-systemet i dag er at de alle klarer de basale funktioner rigtig fint; gemme, opdatere og vedlige kundeinformationer. De fleste CRM-systemer i dag har også en rigtig fin pipeline-håndtering, så du som salgschef eller sælger får et fuldt overblik over hvor langt dine leads og kundeemner er i salgsprocessen – hvilke der måske skal fokuseres ekstra på.

Men valget af et godt CRM afhænger især af opsætningen, funktionaliteten og ikke mindst de muligheder der er tilgængelig.

For skal dit CRM eksempelvis spille sammen med dine øvrige Microsoft-produkter og Office-pakke, så som Microsoft Excel, Microsoft Outlook og Microsoft Word – eller Microsoft 365 og SharePoint – så det bliver nemt at dokumentere kontakten med dine kunder og jeres dokumenter, tilbud og lignende?

Se nærmere på WorkPoint 365 CRM

Er du på udkig efter et brugervenligt, sikkert, CRM der gør det let at samle alle relevante kundedata, historik, ordrer, dokumenter og mere?

Så anbefaler vi her hos JCD at du ser nærmere på WorkPoint 365 CRM.

Læs mere om WorkPoint 365 CRM
Workpoint CRM Laptop

Hvilke fordele og ulemper er der ved et CRM?

I dag gør rigtig mange, store som små, brug af et CRM system til at sikre en god kunderelation – og sikre at ikke én sælger eller én kundeservicemedarbejder sidder inde med vigtige informationer om virksomhedens kunder, som ikke burde være delt eller videreformidlet.

Et CRM er et stærkt værktøj til at holde styr på alt omkring dine kunders rejse – lige fra lead og salgsemne over salget til eventuelt kundesupport og historik.

Men hvilke fordele og ulemper er der forbundet med et CRM?

Vi har samlet en række af de fordele og ulemper ved et CRM generelt – bemærk vi ikke tager stilling til de enkelte CRM-systemers fordele og ulemper.

 

Fordele ved et CRM

  • Samling af vigtige kundeinformationer
  • Mulighed for op- og mersalg
  • Bedre kunderejse og kundeoplevelse
  • Overblik og struktur over kundens rejse og historik
  • Ikke én sidder inde med vigtige informationer
  • Ofte muligt at forbinde med jeres ERP og øvrige systemer

 

Ulemper ved et CRM

  • Brug af et CRM kræver disciplin