JCD tilbyder en SMTP-tjeneste til afsendelse af mail
SMTP er vigtig, når vi sender e-mails. Det sikrer nemlig, at dine mails når frem til din modtager.
Det er en vigtig del i opsætningen af mailservere, implementering af automatiserede mail-systemer.
Hvis du kun sender mails internt, fx fra scannere, kopimaskiner og andet, så tilbyder Microsoft en løsning, JCD kan konfigurere.
Hvis du derimod bruger scannere og andet udstyr til at sende mails eksternt til leverandører, kunder osv. skal du vide, at Microsoft lukker for SMTP afsendelse ved brug af almindeligt brugernavn og password (SMTP AUTH). Det sker efter d. 1. marts 2026. Microsoft har forskellige løsninger, som kræver opsætninger, der desværre ikke understøttes af alle systemer.
Hvornår skal du vælge SMTP?
Flere systemer som fx kopimaskiner, køleanlæg, alarmsystemer og generelt systemer af ældre dato, understøtter ikke adgangskoder på 50 karakterer eller OAuth godkendelse.
Derfor er det relevant med en alternativ løsning, der er hurtig at konfigurere og bruge.
Opret flere afsender konti
I ét abonnement kan der oprettes flere afsenderkonti, fx scan@kunde.dk, alarm@kunde.dk osv.
Når du vælger den her SMTP-tjeneste, betyder det også, at du, i nogle tilfælde, kan spare en eller flere Microsoft licenser.
Der er 30 dages historik i løsningen, så der kan forespørges på, om mails er leveret eller afvist.
Der kan ikke svares på mail fra løsningen, som ikke indeholder postkasser. Du kan i stedet kombinere afsendelsen med en eksisterende postkasse, hvis det skal være muligt.
Systemet kan fx sende fra adressen faktura@kunde.dk - hvis modtager sender et svar, kommer svaret til den rigtige postkasse.
Løsningen giver også mulighed for SMS-afsendelser.