Klientsikkerhed

11. januar 2023

Tre tips til bedre klientsikkerhed

It-sikkerhed er vigtigere end nogensinde og en vigtig del af det, er sikkerheden på klient-niveau.

Virksomheders data bliver mere og mere forretningskritiske, og de færreste kan i dag drive forretning uden data, adgange til systemer og programmer.  

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at op mod 31% af danske virksomheder havde brud på it sikkerheden i foregående kalenderår - og det kan have store konsekvenser.

Sikkerhed på tværs af enheder

Virksomheders it-infrastruktur har aldrig været mere avanceret og komplekst. Mange virksomheder har i dag ikke kun en computer til rådighed for sine medarbejdere - de ansatte er også forsynet med tablets, mobiltelefoner, bærbare ... på de enheder halter sikkerheden ofte. 

Det er dog ikke kun medarbejderne, der er udrustet med enheder – det er vores lokaler og lokationer også.

Den øgede mængde enheder stiller også et øgede krav til din it-sikkerhed - også til de helt små enheder, der bruges lejlighedsvis på lageret eller i mødelokalet.

1. Sikkerheden er vigtig på alle enheder

De fleste virksomheder er efterhånden klar over, at medarbejders PC bør have antivirus og løbende bør opdateres – men hvad med medarbejdernes tablets, mobiltelefoner, info-skærme eller den der håndscanner på lageret? Indgår de også I jeres sikkerhedspolitik?

Sørg for at jeres it- og sikkerhedspolitikker dækker alle virksomhedens enheder - inklusiv dem på lagret, i mødelokalet eller ude receptionen.

2. Central styring

Giv din it-afdeling mulighed for central styring af enhederne. På den måde sikrer du, at virksomhedens mange enheder har samme regler, muligheder, begrænsninger, politik for opdateringer og programmer.

Det kunne for eksempel være, hvilke adgange de enkelte enheder har, hvornår enhederne skal opdateres, hvilke programmer der er til rådighed, fælles udrulning af opdateringer til programmer og meget mere.

Hvis du bruger Microsoft Intune – Endpoint Manager, bliver det arbejde nemmere end nogensinde før. Hvis din virksomhed allerede har Microsoft 365 Business Premium er Endpoint Manager allerede en del af din løsning - det skal bare sættes op.

3. Indfør en softwareportal

Har du styr på, hvilke programmer der er installeret på de enkelte enheder? Har du overblik over, om alle programmerne er opdaterede til seneste version?

De færreste virksomheder har overblik over, hvilke programmer der er installeret på de enkelte medarbejderes enheder. Det er en skam, for det udgøre en væsentlig risiko, når brugerne frit kan installere software på sine enheder og uden nødvendigvis altid at få opdateret til seneste nye version.

Med en softwareportal giver du dine medarbejdere mulighed for at hente software, der er testet og kendt af it-afdelingen.

Dermed sikrer du dig, at medarbejderne ikke henter uautoriseret tredje parts software, der ikke løbende opdateres eller lignende.

Dine ansatte og deres enheder er en stor del af virksomhedens dagligdag – og dermed er klientsikkerhed et naturligt sted, altid at have sit fokus.

Vil du høre mere om dine IT-muligheder?

Skriv dig op i formularen, så bliver du kontaktet af JCDs specialister hurtigst muligt.

Bliv kontaktet

For at vi kan kontakte dig, er vi nødt til at gemme og behandle dine oplysninger. Du kan altid bede om indsigt i, hvilke data vi opbevarer om dig, ligesom du kan bede om at få dem slettet. Læs vores privatlivspolitik.