Jcd Saadan Faar Du Hurtigere Rettet Fejl Paa Dit Website

17. december 2020

Sådan får du hurtigere rettet fejl på dit website

Af: Martin Reinhardt Echardt Møller, Frontend Udvikler, JCD A/S

Artiklen er oprindeligt bragt på LinkedIn

 

Bliv klogere på de fejl der kan opstå på dit website, og på hvordan du kan optimere problemløsnings-processen - med nogle få ekstra skridt.

 

Julen banker for alvor på døren. Vi mennesker bruger julen på hygge og juleferie med familie og venner. Din hjemmeside holder ikke fri!

Vi kræver, at den altid virker; at den er tilgængelige 24/7. Størstedelen af tiden klarer din side da også kravene til perfektion. Men nogle gange kan der opstå problemer, der kan tage dele af hjemmesiden offline - eller endnu værre; hele siden.

Årsagen til problemet kan skyldes mange faktorer. Heldigvis findes der en lang række muligheder for at løse det. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver isoleret, nærstuderet og løst hurtigst muligt … så du kan genoptage julehyggen 🎅

Det tager derimod tid at komme til bunds i problemet, især hvis sin viden omkring det er begrænset. I artiklen her forsøger jeg at highlighte de problemstillinger, der kan forekomme på en hjemmeside; give indsigt i hvorfor problemet opstår og sidst men ikke mindst, hvad du selv kan gøre for at løse problemet.

Let’s take it from the top!

 

Min side fejler! …

Når uheldet er ude, og din hjemmeside fejler, så er gode råd dyre! Hvis ikke du kan løse problemet på egen hånd, så er det mest nærliggende at gribe fat i web-udvikleren, for at få problemet løst.

Hvis du sender en e-mail omkring problemet til din udvikler, kan det være oplagt at sende en hurtig besked som ”Der bliver vist en fejlmeddelelse på min nyhedsside” eller ”Min side virker ikke!”. Du vil jo gerne videregive informationen hurtigt.

Dette er grundlæggende nok til, at få udvikleren i gang med at problemløse. Men enhver ekstra information vil gøre en stor forskel for tidsforbruget, når din udvikler leder efter en løsning.

Et hurtigt opkald kan også være nok til at give udvikleren en idé om problemet, såvel som ledetråde til, hvad der kunne være årsag til det. Men det er ikke i alle tilfælde, at det er nok. Siden kan vise en fejlmeddelelse, som din udvikler ikke får vist, når de åbner websitet. Her er der brug for mere information til at redegøre for fejlen - for eksempel hvad fejlmeddelelsen er. Eksempelvis kan siden vise en såkaldt YSOD, Yellow Screen of Death, som trods sit navn er langt mindre farlig end den lyder! Den viser nemlig information om hvilken fil, der fejlede, og hvilke processer der kørte da fejlen opstod.

Ysod Image Example Article

 

Ovenfor ses et billede af et YSOD der kan beskrive, hvilken type fejl det er, hvilken linje kode der forårsagede fejlen, samt hvilke andre processer kørte, da fejlen opstod.

Hvis uheldet er ude, og du har brug for hjælp til et problem nu-og-her, så tilbyder JCD A/S fjernsupport via Teamviewer. Klik her for at læse mere.

 

Relevante informationer

Uanset hvilken kontaktform du vælger, så er der en række informationer, der kan være med til at optimere problemløsnings-processen:

Link til siden der fejler

Hvis du sender en email, så er det en stor hjælp, hvis linket til den side der fejler, bliver inkluderet. Så kan udvikleren ’dive straight into the action’! 🏊‍♂️

Hvilket styresystem er der på den enhed, du oplever problemet fra?

Fx Windows 10, macOS Mojave, iOS, Android osv.

Hvis ikke du ved, hvilket styresystem computeren/telefonen kører med, så kan du nævne mærket og modellen af enheden. Fx Macbook Air, Lenovo, iPhone SE eller OnePlus 7.

Ved at kende styresystemet på enheden, kan udvikleren se, om der er tale om et generelt problem, eller om det kun drejer sig om et bestemt styresystem. På den måde er det lettere at få en idé om omfanget af problemet 🚀

I hvilken browser opleves problemet?

Fx Google Chrome, Safari eller Internet Explorer.

Browsere er desværre meget forskellige, og en side der kører fejlfrit i én browser, kan se anderledes ud eller endda give fejl i en anden.

Hvad ledte op til problemet, og kan det reproduceres?

Det virker modstridende at genskabe fejlen, men det er præcis sådan, du får fejlen fikset! Hvis du kender til grundlaget for, at fejlen opstod og har en idé om, hvordan den kan genskabes, så har du et rigtig godt udgangspunkt for at løse problemet.

Opleves problemet hos andre kolleger/på andre enheder?

Figurerer fejlen kun på én computer/mobil? Eller oplever din sidemand samme problem?Nogle gange kan problemet opstå, hvis din browser har gemt nogle gamle ressourcer, der stadig bliver brugt på siden, efter den er blevet opdateret. Her sker det tit, at problemet ikke findes hos sidemanden, og at en clearing af sin cache kan fikse problemet.

 

Sådan rydder du din cache:

Windows

Stå på siden der fejler.
Tryk F12 på dit tastatur (Eller højreklik et vilkårligt sted på siden og vælg ’Undersøg’) for at åbne udvikler-værktøjet.
Ignorer indholdet i udvikler-værktøjet og gå i stedet til Genindlæs/Refresh-knappen - Højeklik og vælg ’Tøm cache og genindlæs fuldstændig’.


Mac

Tryk på ’Safari’ i øverste venstre hjørne og vælg ’Preferences’.
Gå til fanen ’Privacy’ og tryk herefter på knappen ’Manage Website Data…’
Søg på dit website navn.
Marker websitet og tryk ’Remove’
Genindlæs siden og tjek om fejlen er fikset.

 

… det er sjældent tilfældet, at du kan svare på alle de ovenstående punkter, men enhver ekstra information vil hjælpe din udvikler!

 

Så altså …

Med din nyerhvervede viden om fejlhåndtering, og om hvilke informationer der er relevant for din udvikler, så vil en besked der tidligere kunne lyde:

”Der vises en fejlmeddelelse på min kontakt-side.”

…nu se sådan ud:

”Jeg får vist en fejlmeddelelse på min kontaktside www.mit-website.dk/kontakt-mig, når jeg tilgår websitet fra Google Chrome på min Windows 10 computer. Min kollega oplever samme problem på hendes iPhone 8. Jeg tror det skete i forbindelse med, at jeg loggede ud på siden.”

Med en besked som denne vil din udvikler hurtigere kunne komme til bunds i problemet … og så kan vi alle komme tilbage til julehyggen med familie og venner - dog med afstand!

 

Pas på hinanden og rigtig glædelig jul 🎅

Vil du høre mere om dine IT-muligheder?

Skriv dig op i formularen, så bliver du kontaktet af JCDs specialister hurtigst muligt.

Bliv kontaktet

For at vi kan kontakte dig, er vi nødt til at gemme og behandle dine oplysninger. Du kan altid bede om indsigt i, hvilke data vi opbevarer om dig, ligesom du kan bede om at få dem slettet. Læs vores privatlivspolitik.