Vil du shoppe på din smartphone?
Vil du virtuelt se de nye sko på din fod, før du køber dem, få tilbud specielt udvalgt til dig, og vil du bevæge dig rundt i dit nye køkken, inden du beslutter, om du vil købe det?
Sådan er fremtidens shopping … det ér allerede i gang.
Dét stiller krav – både til branchen og til it-leverandøren.
Revolutionerende købsoplevelser
Fremtidens forbrugere kan ikke tilfredsstilles med en simpel køb-knap.
Vi vil have online oplevelser, som om vi fysisk er i butikken. Vi vil ikke stå i kø, og vi vil i det hele taget have mere – hurtigere og smartere. Kunderne har magten.
Der er store ændringer på vej i shopping-verden, og it-teknologi er en stor del af disse ændringer.
Butikkerne har brug for de rigtige it-værktøjer og den nyeste teknologi. De skal revolutionere købsoplevelsen, og her kommer it-branchen ind i billedet.
JCD A/S
JCD er et it-hus, og har leveret it i snart 30 år. Godt 70 specialister leverer tekniske løsninger, web-udvikling, grafisk design, cloud og udvikling i Microsoft Dynamics.
Et af de områder der udvikler sig kraftigt, er detail-branchen. JCD har udviklet it til branchen i mange år, og har stor erfaring i kasse- og lager systemer, økonomistyring og HR-relaterede løsninger.
JCD har fingeren på pulsen, og kender til de udfordringer detailbranchen står midt i.
”It-mæssigt kommer det fremover ikke kun til at handle om, hvordan kasseapparatet virker sammen med butikkens økonomisystem. Det kommer til at handle om, hvordan kundens oplevelse bliver bedre.
Fremtiden handler om de fordele, som både erhvervsdrivende og forbrugere får, når vi udnytter de nyeste teknologier.”Lasse Elbæk, Salgsansvarlig på Microsoft Dynamics hos JCD A/S.
Shopping er mere end bare en dankorttransaktion
I de kommende år vil der ske en stor ændring i butiks-drift, som vi kender det i dag.
De seneste år har vi set, hvordan udviklingen hos de store giganter i udlandet har ændret sig. Allerede i 2016 åbnede Amazon Go. En dagligvarebutik, hvor kunderne hverken behøver stå i kø, scanne varer ind eller afregne før de går ud af butikken.
Herhjemme ser vi også hvordan nogle kæder arbejder på en digital tilgang, som bl.a. indebærer mobiltelefonen for at undgå kø ved check-out.
En app kan tilføres information om tidligere køb – for eksempel størrelse eller stil. Dermed bliver hele købsoplevelsen datadrevet på en måde, som vi ikke ser i den klassiske butiksoplevelse i dag, men et fænomen som har hersket på nettet i mange år.
De fysiske butikker skal kunne give os spændende købsoplevelser, som vi ikke får online. Det handler ikke bare om at købe en vare. Forestil dig for eksempel et prøverum med spejle, som foreslår tøj der matcher eller viser dig relevante tilbud.
Vi vil have mere værdi, og skal vi ud i en fysisk butik, forventer vi, at ekspedienten ved mere, end vi selv kan finde på Google.
Når data sælger mere
Vi er utålmodige, og forventer efterhånden, at alting kan shoppes omgående. Det er også en faktor, som påvirker butiksbranchen i fremtiden.
Når vi ser et produkt – for eksempel på Instagram, vil vi kunne købe det lige nu og her … og vi vil have det leveret dagen efter.
Det handler om, hvilke muligheder virksomhederne skaber for os.
Bruger butikkerne for eksempel data til at kortlægge travle perioder på dagen, kan vagtplanen laves på baggrund af den data.
Man har også set i udlandet, hvordan en stor kæde brugte vejr-data intelligent. Man trak simpelthen vejrudsigten, sammenlignede med salget af is og brugte de data analytisk. På den måde fik kæden et forspring i forhold til lagerbeholdningen af is, som gav dem en betragtelig stigning i indtægt.
Helhedsoplevelsen
Oplevelsen starter allerede før vi har sat vores ben i butikken. På samme måde fortsætter oplevelsen også efter, vi forlader butikken. Og det gælder uanset, om vi har handlet i den fysiske butik eller online. Systemerne skal hænge sammen, og give kunderne en oplevelse af synergi og værdi – at det var værd at bruge tid på at bevæge sin ind i den fysiske butik.
Krav til teknologi
Teknologi er nødvendigt for butiksindehavere i fremtiden. Butikken skal sammensmelte indkøb, lagerstyring, markedsføring og salg – både i den fysiske butik og på webshoppen.
Butikkerne er nødt til at lytte til forbrugerne, og for at gøre det, er det nødvendigt at indsamle og analysere data … og ikke mindst bruge dem til noget. Til dét findes gode it-værktøjer, som kan trække de rigtige oplysninger ud af it-systemerne. Også her kommer it altså stærkt ind i billedet.
”Fremtiden kræver en kæmpe omstilling for butikkerne. En omstilling, som kun bliver større, hvis den grundlæggende it-platform ikke er på plads.”Lasse Elbæk, JCD A/S
Vil du vide mere om fremtidens it til retail-branchen?
Kontakt JCD på telefon 70 12 00 03