Handler du med forbrugere, skal du ifølge en ny lov henvise dine kunder til en ny klageportal.
I den nye lovgivning er der to forskellige informationskrav, virksomheder skal opfylde.
Det ene krav angår alle virksomheder, mens det andet krav angår virksomheder, der sælger via en webshop. Det betyder, at virksomheder, der sælger på nettet, skal overholde begge krav.
Klageportalen er en hjælp til at løse uenigheder mellem købere og sælgere, når parterne bor i hvert sit EU-land og ikke taler samme sprog. Forbrugere og virksomheder får dermed en nem, hurtig og billig adgang til at løse uenigheder uden at gå i retten. Du skal dog også opfylde kravene, selvom du udelukkende handler med danske forbrugere.
Det skal din virksomhed gøre
Sælger du til forbrugere over nettet, har du pligt til at oplyse kunder om klageportalen. Det skal gøres ved at linke til portalen fra din virksomheds hjemmeside.
Desuden skal din virksomheds email fremgå på siden, da den skal bruges, hvis kunden ønsker at indberette en klage til klageportalen. Sender du tilbud til forbrugere via emails, skal du også der linke til portalen.
Oplysningskravet om klageadgang betyder også, at det tydeligt skal fremgå på hjemmesiden og i generelle aftalevilkår, hvilket relevant klageløsnings-center eller klagenævn dine kunder kan gå til, hvis de ønsker at klage.
Enkelte brancher er dog undtaget for oplysningspligten; køb og salg af fast ejendom, sundhedsydelser og uddannelser udbudt af det offentlige.