Gode tips til dig, der skal have nyt website
Det er en stor beslutning at investere i et nyt website - for alle virksomheder.
Det kan faktisk virke som en skræmmende opgave at gå i gang med – uanset om det er dit første website, eller du flytter fra en eksisterende webløsning.
JCDs web-specialister har lavet seks gode tips til dig, der overvejer at købe nyt website.
1. Vælg et CMS der gør det nemt at opdatere indholdet på dit website
Det er let at købe et website. Der hører mange overvejelser med, og det der kan være en udfordring, er tilpasninger.
Husk at sikre dig, at dit nye website CMS understøtter den funktionalitet og fleksibilitet, du har brug for. Det kan for eksempel være muligheden for at oprette nye sider, opdatere indhold og layout.
Undersøg hvilken platform der skal drive dit kommende website. Et content management system er hjernen i dit website. Det er herfra al indhold styres og administreres.
Hos JCD anbefaler vi det anerkendte CMS - Umbraco CMS. Det gør vi på grund af Umbracos fleksibilitet - både på grund af stor brugervenlighed, men også på grund af muligheden for at videreudvikle på løsningen.
Med Umbraco kan du løbende tilføje funktioner. Derfor er det et system, der er let at vokse i.
2. Mobil-first skal være topprioritet
Tilbage i 2019 trådte mobile-first indexing i kraft på Google. Det er sidenhen blevet udvidet til at gælde samtlige af Googles indekserede websites. Derfor er det vigtigt, at du sikrer dig, at dit website er responsivt og fungerer optimalt på alle enheder; mobil, tablet og computer.
Mobile-first indeksering betyder, at Google rangerer dit website med udgangspunkt i den mobile version. Beslutningen om at indeksere efter mobile-first princippet burde ikke overraske nogen. Trafik fra mobile enheder udgør nemlig mere end halvdelen af al onlinetrafik globalt!
Dit website skal selvfølgelig designes med mobile-first in mente. Du skal have særlig fokus på dit websitets responsivitet, navigation og selve layoutet. Websitet skal være hurtigt, touch elementer skal være store nok til, at de kan rammes med fingeren, og designet skal kunne være i en enkelt kolonne på mobil - så indholdet er læseligt uden at dine besøgende behøver at zoome.
3. Husk redirects hvis du flytter fra et eksisterende website
Ved du hvilke af dine sider, der har flest indgående links og sidevisninger? Hvis ikke, bør du lave en analyse af indgående links for at se alle de links, der dirigerer til dit website fra eksterne side.
Har en side et eller flere gode indgående links bør du ikke ændre din URL. Hvis du gør, skal der laves lave en 301-redirect til den nye side. Det hjælper din side med god SEO, og ved at bibeholde URL’en eller omdirigere siden undgår du også at besøgende støder på en 404-side.
Det kan måske være fristende at omdirigere samtlige sider fra dit gamle website til forsiden på din nye hjemmeside. Det ville være den nemme og dovne løsning. Det kan godt være, det tager længere tid at gøre det ordentligt, men du vil opleve, at det betaler dig.
Det vil nemlig betyde, at hvis en potentiel kunde ikke bliver hægtet af, hvis de klikker ind på din gamle prisside. Når arbejdet ar redirectet er gjort ordentligt, vil det de blive ført ind på dit nye website ... hvor kundens oplevelse vil fortsætte uden afbrydelser. Det bevarer kontinuiteten, undgår forvirring og skaber en bedre samlet brugeroplevelse.
Når du omdirigerer sider til forsiden af dit website, vil det derimod gøre brugeroplevelsen dårlig. Besøgende vil med al sandsynlighed ikke bruge flere minutter på at finde frem til den specifikke side, de ledte efter. Du vil med andre ord gå glip af trafik fra besøgende, der er interesserede i din hjemmeside.
4. Sørg for at der er styr på Cookiehåndtering
Når du bruger cookies på dit website, er du pålagt at indhente samtykke fra brugeren.
GRPR-forordningen har det formål at styrke og ensrette databeskyttelsen i EU. Det gælder også på internettet, og for dig der har et website.
Det kan være en jungle at navigere i GDPR og de værktøjer, der findes på markedet til at styre cookies.
Pas på når du vælger cookie-håndteringssystem. Mange gratisværktøjer hævder at overholde de gældende cookie-regler, men det gør de i realiteten ikke. Det er typisk det centrale krav om forudgående samtykke, der ikke bliver overholdt – at holde cookies tilbage indtil den besøgende har afgivet sit samtykke.
Der findes mange gode løsninger på markedet. Hos JCD har vi valgt at bruge Cookiebot. Cookiebot gør det let at overholde reglerne, og løsningen giver både gennemsigtighed og kontrol over cookies og tracking på dit website.
Du skal bruge en løsning, der respekterer privatlivets fred for dine besøgende ved at give mulighed for forudgående samtykke. Derudover skal du registrere alle samtykker, så du kan dokumentere hvert enkelt samtykke i overenstemmelse med kravene i EUs persondataforordning, GDPR.
5. Få et website der sikrer dig skalerbarhed og plads til at vokse
Det er desværre en meget typisk faldgrube at negligere fremtidige behov, når man investerer i et nyt website. Rigtig mange begår den fejl, at de køber et website, der møder de behov virksomheden har nu og her. Det kan være rigtig dyrt i fremtidige udviklingsomkostninger. Tænk fremad når du investerer.
Planlæg dit website på forhånd. Lave en fyldig kravspecifikation med al funktionalitet, og tænk over hvilke behov, der kan opstå i fremtiden.
6. Husk backup og virusscan på dit website
Sikkerhed på dit website er vigtig! Sikkerhedskopiering og gendannelse er din sikkerhed i tilfælde af fx hardware- eller softwarefejl, eller hvis du kommer til at slette data fra websitet.
En hjemmeside er for det meste kompleks, og der er mange ting, der kan gå galt. Med en indbygget backup og restore-løsning er du sikret mod frustrationer ... og i værste fald tab af data og lammelse af dit website.
Ligesom der er mange årsager til at have en solid backup og restore-løsning, er det lige så vigtigt at have beskyttelse mod malware. Skulle dit website blive udsat for et malwareangreb, skal den bekæmpes så hurtigt som muligt, hvis du vil reducere risikoen overfor dine besøgende, beskytte dit websites omdømme og afværge eventuel blokering fra Googles søgeresultater. Derfor; husk aktiv virusscanning.
Tips til dig der vil optimere dit website
Når du har besluttet dig, investeret i den rigtige webløsning og er oppe at køre, kan du måske finde et par gode tips til, hvordan din side bliver endnu bedre.
Hent vores eBog med tips til hvordan du optimerer dit website.