Sådan får du et optimalt website
Af: Morten Ellermann, Web- & Grafik-chef, JCD A/S
Artiklen er oprindeligt bragt på LinkedIn
Du har sikkert en masse ideer til, hvordan din nye hjemmeside skal virke og endnu flere til, hvordan den skal se ud.
Tag en dyb indånding. Der ligger masser af både tanker og opgaver foran dig, før du kan komme i gang med den visuelle del.
Du får nemlig det allerbedste resultat, når forarbejdet er i orden.
1. Planlæg, planlæg, planlæg …
Uanset størrelse og omfang er det vigtigt at planlægge. Det sparer tid og giver overblik over opgavens omfang ... og så undgår du også at rette en masse fejl løbende.
Spørg dig selv …
"Hvem er min målgruppe, og hvilket sprog ”taler” bedst til dem"? Hvilke produkter er rigtige at fremhæve i forhold til målgruppen? Hvordan bakker min hjemmeside bedst op om mit brand, og de mål jeg har for min virksomhed?"
Sørg også for at definere en skabelon for hele dit site, og planlæg med skabelonen i baghovedet.
2. Lav en oversigt over sidens struktur og opbygning
Lav en oversigt over menupunkter og underpunkter.
Mit bedste råd til dig er, at lave din side simpel og intuitiv at navigere i.
Forestil dig, at du er kunde på din egen side. Det skal være nemt og ligetil at finde de produkter, du gerne vil vise og eventuelt sælge.
Når du har lavet en oversigt eller tegning over sitet, er opgaven nemmere for både dig og din webudvikler.
3. Tekster og billeder
En af de helt store opgaver er at forfatte tekster. En hjemmeside består af rigtig mange tekster, som har stor betydning for om de enkelte sider, produkter eller nyheder bliver set og læst. For ikke at snakke om SEO, som jo er afgørende for, om din side bliver vist på Google.
Undgå lange tekstfelter med mindre det er strengt nødvendigt og relevant for din målgruppe selvfølgelig. Lange tekster uden overskrifter og afsnit bliver sandsynligvis ikke læst. Tempoet på nettet er hurtigt og meget tit overfladisk.
Dine tekster skal være klare og præcise. De skal sige noget om din virksomhed eller dine produkter og hjælpe din gæst med at finde rundt.
Billeder skal understøtte teksterne og have en ensartet stil, som passer til dit brand. Det er en stor opgave.
Brug en professionel til tekst og billeder, hvis det ikke er din stærke side.
4. Design
Før du sætter webudvikleren i gang med at kode og udvikle, er det vigtigt, at du har defineret designet og sat udvikleren ind i dit brand.
Samme regel gælder for design som for tekster. Designet skal hjælpe din gæst med at navigere og finde rundt på websitet - UX-design.
Det er altid en god idé at spørge din webudvikler om design. Han/hun kan med garanti guide dig, og du kan sikkert bruge nogle af de mange fede skabeloner, som allerede ér udviklet og testet.
Du kan have verdens bedste idé. Men modarbejder den Googles algoritme og trækker dig ned SEO-mæssigt, så er det måske alligevel ikke verdens bedste idé.
Brug din webudvikler som samarbejdspartner. Det vil helt sikkert give dig det bedste resultat.
5. Test
Når du så er færdig - ja, så er du faktisk alligevel ikke helt færdig. Nu skal der nemlig testes.
Få dine kolleger, kunder, venner eller evt. familien til at teste siden på forskellige platforme og browsere, før websitet bliver offentliggjort. Det vil uden tvivl afsløre fejl og mangler, som du ikke selv har set eller tænkt over.
Du skal også tænke over meta, URL-titler, hastigheden, hover-effekter, knapper, farver, SoMe, Call to action og meget mere ... de fem gode råd er overordnet de vigtigste i arbejdsprocessen.
> Se JCDs website-løsning her
God arbejdslyst.
Bragt på LinkedIn // af Morten Ellermann