Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, eller på dansk, søgemaskineoptimering.
SEO går grundlæggende ud på, at optimere sin webshop eller hjemmesides indhold, billeder, tekster og produkter sådan, at de på bedst mulige vis kan blive fundet på søgemaskinerne – Google, Bing og lignende.
Som webshop eller hjemmeside-ejer kan du enten selv stå for SEO på din side – eller lade det bureau eller hjemmeside-udviklere stå for det.
SEO bør ses som et løbende struktureret arbejde, for at få ens hjemmeside eller webshop til at figurere på søgemaskinerne – og forhåbentlig komme helt til tops i søgeresultaterne.
Hvad er fordelene ved SEO?
Der er rigtig mange fordele ved at arbejde struktureret og målrettet for at få sin hjemmeside eller webshop højt på søgemaskinerne – dels for at få flere besøgende og dermed øge sin omsætning eller antal læsere.
De fleste webshops og hjemmesider oplever i dag at op imod 80-90% af deres besøgende kommer direkte fra søgemaskinerne, og især Google. Dermed har det stor betydning for din hjemmeside eller webshop, netop at blive fundet af søgemaskinerne – og ikke mindst at ligge højt, så brugerne også klikker på din side.
Arbejder du struktureret og målrettet med søgemaskineoptimering vil du som webshop-ejer uden tvivl, over tid, opleve en besøgs- og omsætningsfremgang.
Hvordan arbejder man med SEO?
Der er ingen officiel facitliste for hvordan man kommer til tops på søgemaskinerne – og i sidste ende er det 100% også op til søgemaskinerne og deres algoritme for hvornår din hjemmeside eller webshop bliver indekseret – der kan gå alt fra en dag til flere måneder.
SEO er derfor på mange måder et bredt begreb og der findes da heller ingen garantier når du arbejder med SEO – udover de få anbefalinger og guidelines eksempelvis Google selv er kommet med.
Hvilke anbefalinger har Google?
- Brug Google MyBusiness, hvis det er muligt – og sørg for den er opdateret og ajourført
- Navngiv dine sider med meta- og page-beskrivelser
- Navngiv dine billeder og indhold korrekt – Navngiv et billede korrekt "Eiffeltårnet.jpg" frem for "Tårn.jpg"
- Navngiv sider ud fra hvad de rent faktisk er – eksempelvis Hundefrisør, frem for Frisør
- Brug de ord, fraser og veninder om dine produkter, som du tror dine kunder søger på
- Hav en god intern linkstruktur – link til dit indhold fra forskellige sider, hvor det giver mening
- Eksterne links giver dig troværdighed – få dine kunder, leverandører og samarbejdspartnere til at fortælle om dig, gerne med et link til din webshop eller hjemmeside, det giver troværdighed for søgemaskinerne
Udover ovenstående mere eller mindre officielle råd fra Google, findes der en lang række uofficielle tips og tricks online – som du kan søge inspiration blandt.