Hvad er en konvertering?
Konvertering i forbindelse med online marketing omhandler de ønskede handlinger en bruger foretager sig på din webshop eller website.
De ønskede handlinger der føre til en konvertering kan eksempelvis være i form af afgivelse af en ordre, et opkald til din virksomhed, udfyldelse af en formular eller hvad du måtte have som mål med din hjemmeside eller webshop.
Måling og sporing af konverteringer
Der findes i dag rigtig mange måder at måle og spore en konvertering på.
Gør du brug af et CMS, som eksempelvis Umbraco CMS, kan du se hvor mange der har udfyldt en form – men gør du brug af Google AdWords til din webshop eller hjemmeside, kan du opsætte konverteringssporing, og dermed se hvor mange konverteringer (udløste handlinger) der sker på baggrund af dine Google AdWords-kampagner.
Ønskes konverteringen regnet i procent, også kaldet konverteringsraten, udregnes den således:
Antal køb / Antal besøgende på webshoppen x 100
Du har med andre ord behov for at kunne spore hvor mange totale antal besøgende webshoppen eller hjemmesiden har, samt at kunne måle hvor mange der foretager den ønskede handling – ordre, bruger en formular eller lignende – for at kunne udregne din konverteringsrate.