Hvad er en API?
API står for Application Programming Interface, eller oversat til dansk, en programmeringsgrænseflade til applikationer.
En API er en brugergrænseflade der tillader to stykker software at tale sammen, for derved at udveksle data til den enes eller begge stykker softwares brug.
Uden at tænke over det er vi i kontakt med APIer flere hundrede gange om dagen, når du eksempelvis tjekker mails, overfører penge i netbanken, handler på webshops eller leder efter din næste bolig online.
Hvilke muligheder giver et API?
Et API giver dig uanede muligheder for at at tale sammen med andre løsninger – og dermed gør brug af den andens løsnings data og informationer – så som at din webshop eller hjemmeside kan talte sammen med dit lagersystem, ERP og dit regnskabsprogram, eller at din boligudlejnings-side talte sammen med eksempelvis Ejendomstorvet, Lokalebasen samt Boligportal.
Et API giver dig også mulighed for at hente informationer og data fra eksempelvis kunder, leverandører eller producenters løsninger – til brug i dine egne systemer. Hvis de altså giver dig lov til det, det sker typisk ved hjælp af en såkaldt API-nøgle.
Hvilke fordele giver et API?
Der findes rigtig mange muligheder for at to systemer kan tale sammen, men et API giver dig mulighed for automatisk og live at tale sammen med en anden løsning – og dermed eksempelvis altid have seneste lagerstatus, altid bogført omsætning osv. – uden du manuelt skal foretage dig noget.
Det har aldrig været nemmere at komme i gang med at bruge API i sine løsninger – eksempelvis har Microsoft Dynamics Business Central et stort app miljø, hvor du kan tilføje løsninger til dit ERP-system og dermed udvide funktionaliteten af din Business Central-løsning. Disse apps gør alle brug af en API, der i dette ofte blot tilvælges og fravælges efter behov.