It Ordbog Term Hero
It-ordbog

API

API står for Application Programming Interface, og er en grænseflade der tillader et program, en hjemmeside eller et stykke software at snakke sammen med en anden løsning. 

Hvad er en API?

API står for Application Programming Interface, eller oversat til dansk, en programmeringsgrænseflade til applikationer.

En API er en brugergrænseflade der tillader to stykker software at tale sammen, for derved at udveksle data til den enes eller begge stykker softwares brug.

Uden at tænke over det er vi i kontakt med APIer flere hundrede gange om dagen, når du eksempelvis tjekker mails, overfører penge i netbanken, handler på webshops eller leder efter din næste bolig online.

 

Hvilke muligheder giver et API?

Et API giver dig uanede muligheder for at at tale sammen med andre løsninger – og dermed gør brug af den andens løsnings data og informationer – så som at din webshop eller hjemmeside kan talte sammen med dit lagersystem, ERP og dit regnskabsprogram, eller at din boligudlejnings-side talte sammen med eksempelvis Ejendomstorvet, Lokalebasen samt Boligportal.

Et API giver dig også mulighed for at hente informationer og data fra eksempelvis kunder, leverandører eller producenters løsninger – til brug i dine egne systemer. Hvis de altså giver dig lov til det, det sker typisk ved hjælp af en såkaldt API-nøgle.

 

Hvilke fordele giver et API?

Der findes rigtig mange muligheder for at to systemer kan tale sammen, men et API giver dig mulighed for automatisk og live at tale sammen med en anden løsning – og dermed eksempelvis altid have seneste lagerstatus, altid bogført omsætning osv. – uden du manuelt skal foretage dig noget.

Det har aldrig været nemmere at komme i gang med at bruge API i sine løsninger – eksempelvis har Microsoft Dynamics Business Central et stort app miljø, hvor du kan tilføje løsninger til dit ERP-system og dermed udvide funktionaliteten af din Business Central-løsning. Disse apps gør alle brug af en API, der i dette ofte blot tilvælges og fravælges efter behov.

API i praksis ...

Hos JCD hjælper vi hver eneste dag virksomheder med at forbinde deres Business Central, website eller webshop, retail-system eller anden skræddersyet løsning – til en løsning hos dem selv, deres kunder eller deres leverandører.

JCD har eksempelvis hjulpet Billund Airport med en løsning, som indhenter data via forskellige API'er, for blandt andet at afhjælpe kompleksiteterne i vagtplanlægning og administration i lufthavnen.

Læs casen med Billund Airport
API Tile

Hvordan kommer jeg i gang med at forbinde mine løsninger?

For at forbinde et system med et andet kræver det en række forudsætninger for at komme i gang.

Du skal dels sikre dig at dine egne løsninger, dine kunders eller leverandørernes systemer understøtter brugen af et API – og af disse ønsker at udveksle data med dig og dine løsninger. Gør du eksempelvis brug af et CMS til din hjemmeside eller webshop, skal du være opmærksom på, om du har mulighed for selv at udvikle i løsningen, som eksempelvis Umbraco CMS gør. 

Hos JCD hjælper vi hver eneste dag små og store virksomheder med at forbinde deres hjemmeside, webshop, deres ERP, deres regnskab eller andre løsninger med de løsninger, tjenester og systemer som de ønsker.

Kontakt os allerede i dag for en uforpligtende snak omkring hvordan vi kan hjælpe dig med at udveksle data med andre systemer eller virksomheder på en smart og effektiv måde.